lørdag 26. februar 2011

Lavendel

Glade
Jeg er veldig glad i dufter i huset, i mitt forrige svangerskap ble jeg oppslukt av lavendelduft, alt måtte lukte lavendel-såpe på bad-alle duftlys-plantene ute- egentlig alt jeg fant av lavndel ble nesten kjøpt- Igår da jeg var på helgehandelen oppdaget jeg at Glade hadde kommet ut med ny duft og det var LAVENDEL <3
Den måtte jeg prøve og det lukter himmelsk i hus.
Såper fra Kremmerhuset og 
ai-interior.no

Navnet lavendel stammer fra det latinske ordet lavare, som betyr ”å vaske”, og viser til at urten ble brukt i oldtidens bad. I middelalderen og renessansen ble det strødd lavendel på gulvene i private hjem og i kirkene som en beskyttelse mot pest. Lavendel var en populær strøurt også fordi den holdt insekter unna, og duften holdt seg lenge. Man laget også små buketter av lavendel som man snuste på for å avverge pest og andre sykdommer. En annen anvendelse av lavendel fra gammel tid, var at kvinnene sydde tørkede blomster inn i hattene sine for å forebygge svimmelhet og kvalme.
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...